Artikler og andre tekster
Ariane Schjelderup og Øyvind Olsholt
Introduksjonstekster
- Introduksjon til filosofering med barn
- Kort om filosofering med barn – med henblikk på anvendelse av læringsressursene på Skoletorget.no
Tidsskrifts- og seminarartikler
- Å kysse frosken – Essay om mangfold, makt og filosofi publisert første gang i «Maitekst 2010» på Kunstløftet.no
- Filosofiske samtaler i barnehage og skole – og til fjells!, publisert i Religionspædagogisk Forum, Danmark
- Filosofiske samtaler med barn og ungdom, publisert april 2008 i antologien Monologar til refleksjon – Konferansen Filosofi i skoleverket Bergen 2007
- Filosofiske samtaler på ungdomstrinnet – Erfaringer fra filosofiprosjekt på Veienmarka ungdomsskole høsten 2006, kronikk i bladet Utdanning, mars 2008
- Filosofiske samtaler i barnehagen, publisert i Første steg, Tidsskrift for førskolelærere, 2-2007
- "Wandering Through Life"—Introducing Philosophical Practice with Children and Adolescents in the Church of Norway
- Life as Philosophical Practice, Petra von Morstein's Oslo-lecture, March 2005
- Filosofiprosjekt i Helset barnehage i Bærum, Barnehagefolk, nr. 2, 2005
- Barns medvirkning – noen filosofiske betraktninger, Barnehagefolk, nr. 4, 2004
- Frankensteins blikk – og dets konsekvenser. Et debattinnlegg. (Upublisert)
- Er barn mennesker? Foredrag holdt på seminaret «Barn mellom børs og katedral», Trondhjem 2000
- Filosofi i skole og samfunn, HiO seminarskrift, nr. 7, 2000
- Barn og filosofi, Norsk Pedagogisk Tidsskrift Nr. 1, 2000
- Om å ta skolen – og Sokrates – på alvor, Norsk Pedagogisk Tidsskrift Nr. 6, 1998
Annet
- Ken Robinsons utdannelsesrevolusjon – refleksjoner over en YouTube-video
- Det lange lerretet – Besindige tanker om filosofi i en brytningstid
- Kronikk i bladet Utdanning: «Filosofiske samtaler på ungdomstrinnet», mars 2008, basert på Veienmarka-prosjektet
- Morgenbladet, 2000: Intervju med Gareth Matthews [fullversjon, ikke tidligere publisert] [English version]
- Kronikk i Aftenposten, 1998: Filosofering med barn og ungdom [English version]
- Foredrag på internasjonal konferanse «Philosophy in Society», Oslo 2001: En norsk tilnærming til filosofi med barn [English version]
- Søren Kierkegaard: Afsluttende uvidenskabeligt efterskrift – kommenterte utdrag [English version]
- Tekst fra Marcus Aurelius med filosofiske spørsmål
- Tekster fra Seneca med filosofiske spørsmål
- Utdrag fra Anne Franks dagbok – med filosofiske spørsmål [English version]
- En kostelig molbohistorie [English version]
- Pussige spørsmål...
Oscar Brenifier

Den fransk-kanadiske filosofen Oscar Brenifier har, med sin direkte og provoserende stil, etterhvert blitt den filosofiske praksis' enfant terrible. Han har doktorgrad i filosofi, men er ikke tilknyttet noe universitet. Han har i en årrekke arbeidet med filosofiske samtaler med barn og filosofisk veiledning for voksne, både i og utenfor Frankrike.
Brenifier kom til Norge for første gang i 2004 etter invitasjon fra Høyskolen i Oslo, og har siden gjestet landet mange ganger. Boken Bare spør – Filosofiske samtaler i klasserommet utkom på Cappelen i 2004 [les vår anmeldelse]. I 2005 publiserte Omnipax forlag tre av hans filosofiske bøker for barn: Livet – hva er det?, Godt og ondt – hva er det? og Følelser – hva er det? [les vår anmeldelse].
Artikler
- To philosophize is to cease living
- Caring thinking about caring thinking
- Nasruddin Hodja – a master of the negative way
- A quick glance at the Lipman-method
- How to avoid childrens questions
- Prinsipper for filosofisk konsultasjon (oversatt av Morten Fastvold)
- Philosophical consultation – the difficulties
- Nice or not-nice, that is the question
Om Brenifiers praksis
- Øyvind Olsholt: The Driver and the Drunken Peasant
- Morten Fastvold: On Serious Games and the possible Reshaping of a Philosophical Paradigm: Some Reflections on the Sessions of Oscar Brenifier
- Morten Fastvold: The Policeman Approach to Philosophical Counseling
Per Jespersen

Dansken Per Jespersen var en sokratisk orientert barnefilosof (han døde i 2011). Skjønt filosof av utdannelse var Jespersen ikke. Han var opprinnelig skolelærer og viet de siste årtiene av sitt liv til filosofiske samvær med barn. På dagtid drev han det han kalte for Enmandsskolen. Hit kom barn med lærevansker, barn som skolen mer eller mindre hadde gitt opp, barn som av en eller flere grunner ikke klarte å tilpasse seg en dansk skolehverdag. Jespersen underviste barna i alle de tradisjonelle skolefagene.
Med Jespersen som lærer skjedde undervisningen ut fra et prinsipp om improvisasjon og intuisjon. Han lot barna møte faktakunnskap når han merket at de var rede for det, filosofiske spørsmål når de signaliserte at de var åpne for det. Det er respekten for barna og deres egne tanker og følelser som var den røde tråd på Enmandsskolen. Det undrende, filosofiske element var sømløst integrert i undervisningssituasjonen.
Artikler
- En colafisert mann [English version]
- Så enkelt – og dog så viktig [English version]
- Filosofien og børnenes verden
- Filosofi (eller: forslag til presentasjon av filosofiens fire hovedområder for ungdomsskoleelever og elever i videregående skole)
Bøker
Boken Børn og filosofi – en let indføring er en glimrende introduksjon til temaet. Den er instruktiv, dyptloddende, rik på eksempler, velskrevet, inspirerende – og kortfattet. Den har ikke vært å få tak i på lang tid, så derfor er vi glade for å kunne publisere den her på Buf.no.
Hannu Juuso

Hannu Juuso, doktor i pedagogikk ved Universitetet i Oulu, Finland, publiserte i 2007 doktoravhandlingen Child, Philosophy and Education—Discussing the intellectual sources of philosophy for children. Vi presenterer her kpt. 5 i denne viktige avhandlingen: «Ancient Paideia and Philosophy for Children».
Dette kapittelet bidrar til en dypere forståelse av grunnlaget for den moderne filosofi med barn-bevegelsen. Her lærer vi om antikkens syn på filosofi og dannelse, barn og voksen, og hvordan forholdet mellom barn og voksen i nyere tid har endret seg dramatisk. Vi får også en gjennomgåelse av Aristoteles' dydsetikk og får tydeliggjort hvordan denne passer inn, og ikke passer inn, med Matthew Lipmans Dewey-inspirerte pragmatisme.
Ann Pihlgren

Ann S. Pihlgren er lærer-, rektor- og forskerutdannet fra Högskolan för Lärarutbildning i Stockholm. Hun har arbeidet som lærer, skoleleder og forvaltningssjef, og som kvalitetsutvikler og -konsulent i næringslivet. For tiden er hun administerende direktør for konsulentbyrået Kunskapskällan AB, og rektor ved Freinetskolan Mimer i Norrtälje, en friskole med barn fra 1-16 år.
I 2006 avsluttet Pihlgren sin doktorgrad om sokratiske samtaler ved Lärarhögskolan i Stockholm.
Artikler
Annet
Artikler
- Filosofiske samtaler i fagundervisningen, av Anne Schjelderup, Oslo 2010
- Filosofisk metode for bearbeiding av fagstoff, av Anne Schjelderup; publisert i tidsskriftet Lys på lesing, Oslo 2009
- Nonsens er makt! Dialog og duell i Alice in Wonderland, av Trude Audny Ødegård; publisert i litteraturtidsskriftet Bøygen 2/2005 [pdf-dokument, ca. 300 kB]
- Lærer dere barna å tenke i barnehagen nå? Filosofi for barn i barnehage. Avhandling til hovedfag i pedagogikk ved Universitetet i Tromsø, 2004, av førskolelærer og spesialpedagog Dag Erik Hovlund
- If Socrates Was Mostly Right, We Are Mostly Wrong, by John Colbeck
- Children's Rights in Education (In England), by John Colbeck
- Multi-dimensional Education, by John Colbeck
- Reversible Thinking, by John Colbeck
Intervjuer
- Interview with Øyvind Olsholt, by Chiara Giorgetti
Siden opprettet: 2003. Sist endret: 22.09.16 20:18.