Lærer dere barna å tenke i barnehagen nå? Filosofi for barn i barnehage
Hovedfagsoppgave i pedagogikk ved Universitetet i Tromsø – Våren 2004
av Dag Erik Hovlund
Innhold
- Kpt. 5. 1 Innledning / Kpt. 5.2 Implementering av «filosofi for barn» i Lykkentreff barnehage
- Kpt. 5.3 Kan «filosofi for barn» skape et fundament for utvikling av et endret læringsmiljø i barnehagen, men innsikt og selverkjennelse som mål for pedagogisk virksomhet?
- Kpt. 5.4 «Filosofi for barn» – med et spesialpedagogisk blikk
- Kpt. 6 Oppsummering og avslutning
- Litteraturliste
Nedlasting
Litteraturliste
- Barne- og ungdomsfilosofene. Introduksjon til filosofering med barn. http://www.buf.no/les/artikler/?page=introkurs
- BFD Barne- og familiedepartementet. Rammeplan for barnehagen.
- Bjørnestad Øistein. Litt om metakognisjon. HSF ALU Matematikkseksjonen.
- Dalen Monica. Hvis spesialundervisning ikke fantes. http://odin.dep.no/ufd/norsk/publ/dok/utredninger/045001-020003/ved001-bn.html. 26.09.03.
- Elevsiden.no Metakognisjon. http://www.elevsiden.no/laering/1098311719
- Elsbakk og Valle. Språksprell – metodiske språkleker for 4-6 åringer. Gyldendal Norsk Forlag ASA 2000.
- Evenshaug/Hallen. Barne- og ungdomspsykologi. Fabritius forlagshus, Oslo 1977.
- Fossåskaret Erik m.fl. Metodisk feltarbeid. Universitetsforlaget Oslo 1997.
- Gaarder Jostein. Sofies verden. Aschehoug 1991.
- Gjessing Hans Jørgen. Om sanering av spesialundervisning og om alternative tilbud. Skolepsykologi nr. 9 1974.
- Haglund Liza. Barnefilosofi. http://hem2.passagen.se/bmr/ 2002.
- Haug Peder. Om spesialundervisning ikkje fanst. http://odin.dep.no/ufd/norsk/publ/dok/utredninger/045001-020003/ved002-bn.html 26.09.03.
- Hellevik, O. Forskningsmetode i sosiologi og statsvitenskap. Universitetsforlaget. Oslo 1991.
- Hovlund Dag Erik. Filosofisk holdning og metode hos Lipman, Jespersen og Matthews, sammenlignet med sokratisk holdning og metode. Metodologioppgave UIT 2002.
- Jespersen Per. Filosofi med børn. Krogh forlag A/S 1988.
- Jespersen Per: Børn og filosofi. http://www.buf.no/les/artikler/?page=start. 13.11.02.
- Jespersen Per. Filosofi og børnenes verden. http://www.buf.no/les/artikler/?page=start. 13.11.02.
- Jespersen Per. En colafisert mann. http://www.buf.no/les/artikler/?page=start. 19.12.02.
- Jespersen Per. Så enkelt og dog så viktig. http://www.buf.no/les/artikler/?page=start. 13.11.02.
- Johnsen Fritz. Spesifikke matematikkvansker og metakognisjon. Artikkel 2003.
- Kruuse Emil. Kvalitative forskningsmetoder. Dansk psykologisk forlag 2001.
- Kvale Steinar. Det kvalitative forskningsintervju. Ad Notam Gyldendal. Oslo 2001.
- Kvalitetsutvalget for grunnopplæringen. Kvalitetsutvalgets innstilling og andre aktuelle problemstillinger. http://odin.dep.no/ufd/norsk/dep/utvalg/014081-220004/dok-bn.html 03.11.2003.
- Lipman Matthew. Thinking Children and Education. Kendall/Hunt Publishingcompany 1993.
- Lyster Sol. Forelesningsnotat UIT 2003.
- Matthews Gareth B. Filosofien begynder med barnet. SK – Forlag Randerup 1986.
- Matthews Gareth B. Intervju med Matthews. http://www.buf.no/les/artikler/?page=start. Oslo 1999.
- Myhra Anton. Den sokratiske dialogen. Institutt for samfunnsvitenskap. Universitetet i Tromsø 1989.
- Noddings Nel. Pedagogisk filosofi. Ad Notam Gyldendal 1997.
- Nordisk Tidsskrift For spesialpedagogikk. 2-3/2002 Årgang 80.
- Næss Arne. Livsfilosofi. Universitetsforlaget A/S. Oslo 1999.
- Opdal Paul M. Barnets undring – et oversett potensial. Debattserien for barnehagefolk – nr. 3 1993.
- Opdal Paul M. Undrer meg på. Filosofi for barn i danningens tjeneste. Temaheftet Barn – nr. 2 2002.
- Olsholt Øyvind. Barn og filosofi. Publisert i Norsk Pedagogisk tidsskrift nr. 1 – 2000.
- Schjelderup m. fl. Filosofi i skolen. Tano Aschehoug 1999.
- Sjaastad Ø. Filosofisk hjelpebok. Redigert av Filosofilærernes forening. Oslo Universitetsforlaget 1975.
- Skogen Kjell. Eksempler på trinn i planleggingen av en innovasjonsprosess. UiO 2003.
- Skogen, Nes og Strømstad. En vurdering av om innføringen av Reform 97 har ført til at skoler har utviklet inkluderende praksis, sosialt, faglig og kulturelt. Synteserapport 2003.
- Steinsholt Kjetil. Refleksjon og ettertanke. Tapir forlag. Trondheim 1997.
- Stigen Anfinn. Filosofi som verdensanskuelse og filosofi som fag. 1973.
- Stigen Anfinn, Aristoteles. TANO 1991.
- Støren Berg Marianne. En studie av seksåringers spørsmål i barnehagen. Hovedfagsoppgave i førskolepedagogikk 1989.
- Søndenå Kari. Tradisjon og Trancendens – ein fenomenologisk studie av refleksjon i norsk førskulelærarutdanning. Gøteborg Studies In Educational Sciences 175. 2002.
- Tellevik Jon Magne. Sosiale og emosjonelle konsekvenser av synstap. Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo, Kompendium utdelt på Tambartun 2003.
- Thagaard Tove. Systematikk og innlevelse. Fagbokforlaget 1998.
- TRAS-gruppen. Tidlig språklig utvikling. Nordisk Tidsskrift For Spesialpedagogikk, Årgang 80 – 2002/2-3.
- TRAS-gruppen. TRAS håndbok. Aase Grafiske as. ISBN 82-7649-027-1 Mars 2002.
- Vestre Bernt. Den lille logikkboken. Dreyers Forlag 1985.
- Vygotskij Lev. S. Fantasi och kreativitet i barndommen. Bokforlaget Daidalos Ab 1995.
- Wadel Cato. Feltarbeid i egen kultur. Seek A/S Flekkefjord 1991.
- Wyller Egil A. Platon – Erkjenn deg selv. Aschehoug 1981.
- Wyller Egil A. Sokrates og filosofien i Athen. Spartacus Forlag 1994.

Siden opprettet: 22.02.05. Sist endret: 09.10.06 12:49.