Filosofiske samtaler i barnehagen – Å ta barns tenkning på alvor
Øyvind Olsholt, Maaike Lahaise, Ariane Schjelderup
Filosofiske samtaler i barnehagen – Å ta barns tenkning på alvor
Kommuneforlaget, Oslo 2008
175 sider, heftet
Originalillustrasjoner: Maaike Lahaise
ISBN 978-82-446-1303-3
Veil. utsalgspris: kr 298,-
Kjøp boken hos Kommuneforlaget
Kjøp boken hos Bokkilden.no
Kpt 1 – En filosof er en som bryr seg
Et edelt redskap i barnehagen
Den voksnes oppgave er altså å få barna til å arbeide med sine egne tanker slik at de ved egen hjelp kan bygge ny kunnskap om seg selv og verden. Dermed oppdager barna seg selv som individer og innser at fellesskapet er med på å styrke dem i deres individualitet. Filosofiske samtaler bidrar på denne måten i høy grad til å styrke barns medvirkning i barnehagen. Praksisen involverer barna ved å holde dem ansvarlige for sine utsagn. Det de sier får konsekvenser. Deres ytringer angir rammene for samværet. Og deres tanker representerer en stor utfordring for den voksne, som til gjengjeld kan tillate seg å utfordre barnets tenkning.
Så hvorfor skal vi ha filosofiske samtaler i barnehagen? Det korte svaret er: fordi det er en effektiv måte å gjøre voksne og barn til medvirkende, samhandlende subjekter, fordi den filosofiske samtalen er ett av vår kulturs eldste og edleste redskaper for å lære oss selv bedre å kjenne som mennesker. Det lange svaret begynner på neste side.
[...]