Litteraturliste
Tidsskrifter
- Childhood & Philosophy, published by ICPIC
- Analytic Teaching, published by Texas Wesleyan College, Fort Worth, Texas 76105, USA
- Thinking–The Journal for Philosophy for Children, published by The First Mountain Foundation, Box 196, Montclair, New Jersey 07043, USA*
- Critical & Creative Thinking, The Australian Journal of Philosophy for Children, Deakin University, Victoria 3280, Australia
- Teaching Thinking and Creativity Magazine—Education with Imagination, 1st Floor, Leonard House, 321 Bradford Street, Birmingham, United Kingdom, B5 6ET. Editor: Steve Williams.
Et utvalg fagartikler og fagbøker på skandinaviske språk
Artikler
- Filosofiske samtaler med barn og ungdom, publisert april 2008 i antologien Monologar til refleksjon – Konferansen Filosofi i skoleverket Bergen 2007
- Filosofiske samtaler i barnehagen, publisert i Første steg, Tidsskrift for førskolelærere, 2-2007
- "Wandering Through Life"—Introducing Philosophical Practice with Children and Adolescents in the Church of Norway, (upublisert)
- Prismet 3/05: Temanummer: Religionsundervisning i skolen, Øyvind Olsholt anmelder boken Filosofi, livssyn og etikk av Erik Brøntveit og Knut Duesund, s. 211-214, IKO-forlaget 2005
- Tidsskriftet Barn, Tema: Barn og filosofi, nr. 2/2002, Norsk senter for barneforskning*
- HiO-rapport 2000 nr. 7, Filosofi i skolen – Seminar om filosofi og barn, Oslo 11.-12. november 1999, Høyskolen i Oslo/Seminarskrift
- Prismet 2/97: Filosofi i skolen, Institutt for kristen oppseding, Universitetsforlaget
- Debattserien for Barnehagefolk 3/93, Temanummer: Filosofi og etikk i barnehagen
- (Det danske tidsskriftet) Skolestart, nr. 2/92, inneholder en rekke kortere artikler om barn og filosofi
- Norsk Pedagogisk tidsskrift 6/87, Paul Martin Opdal: Barn som filosofer, Universitetsforlaget
Bøker
- Appel, Breindahl, Vejleskov (red), Filosofi i børneskolen, Danmarks Lærerhøjskole 1991
- Brenifier, Oscar, Bare spør! Metoder for samtale i klasserommet, Cappelen Akademisk Forlag 2004* [les vår anmeldelse av denne boken]
- Brøntveit, Erik; Duesund, Knut: Filosofi, livssyn og etikk, Fagbokforlaget, Bergen 2004 (2. utgave)
- Børresen, B., Malmhester, B.: Filosofere i barnehagen, Fagbokforlaget, Bergen 2008
- Børresen, B., Malmhester, B.: Tenke sammen – Å arbeide med filosofi, Aschehoug, Oslo 2006
- Børresen, B., Malmhester, B.: La barna filosofere – den filosofiske samtalen i skolen, Høyskoleforlaget 2003 [les vår anmeldelse av denne boken]
- Duesund, Knut: Etikk og filosofi i skolen, Fagbokforlaget, Bergen 2005 [les vår anmeldelse av denne boken]
- Fastvold, Morten: Kritisk tenkning – Sokratisk samtaleledelse i skolen, Gyldendal Akademisk, Oslo 2009*
- Helskog, G. H., Ribe, A.: Dialogos – Filosofi for ungdomstrinnet, elevbøker og lærerveiledninger 8-10, Forlaget Fag og kultur 2007-2008*
- Jespersen, P.: Børn og filosofi – en let indføring, OP-forlag, Gesten 1993*
- Jespersen, P.: Filosofisk undervisning – klassens time for 10. klasse – lærervejledning, SK-forlag, Randerup 1985
- Jespersen, P.: Filosofien begynder med barnet: Håndbog for forældre og lærere, SK-forlag 1986 (dansk oversettelse av Gareth Matthews' Philosophy and the Young Child)
- Nyvold, H., Aarø, A. F.: Monologar til refleksjon – Konferansen Filosofi i skoleverket Bergen 2007, Hermes Text, Bergen 2008
- Ohlsson, R., Malmhester, B.: Filosofi med barn – reflektioner över ett försök på lågstadiet, Carlssons Bokförlag, Stockholm 1999
- Olsholt, Ø., Lahaise, M., Schjelderup, A.: Filosofiske samtaler i barnehagen – Å ta barns tenkning på alvor, Kommuneforlaget, Oslo 2008*
- Olsholt, Ø., Schjelderup, A.: Filosofi og etikk i barnehagen, Cappelen Damm, Oslo 2013
- Rasmussen, B., Troelsen, B., Undren og eftertanke – Filosofi i skolen, Kvan 1993
- Schjelderup, Anne Pernille: Kritisk tenkning i klasserommet, Kommuneforlaget, Oslo 2012
- Schjelderup, A., Olsholt, Ø., Børresen, B.: Filosofi i skolen, Tano Aschehoug, Oslo 1999*
- Vygotsky, Lev: Fantasi och kreativitet i barndomen, Daidalos, Gøteborg 1995
Forslag til filosofisk litteratur for barn og ungdom på norsk (og dansk)
Andersson, Roy (red), Boman, Kalle (red), Borbás, István (red): FRYS – Vellykket nedfrysning av herr Moro, Spartacus forlag, Oslo 2001 – Dette er en samling unike fotografier fra det 20. århundre koblet sammen med tekster fra over 2000 års kultur- og litteraturhistorie. Tekstene kommenterer de underlige fotografiene på underfundig vis, og burde samlet kunne være et godt utgangspunkt for filosofiske samtaler. Som et tillegg til boken ble det samme år på samme forlag utgitt et hefte – «FRYS, et idéhefte» – som tematiserer sentrale problemstillinger som boken direkte og indirekte tar opp. Både Ariane Schjelderup og Øyvind Olsholt var bidragsytere til dette heftet.
Biong, Trine-Line B.: Vi er alle opp-ned – en bok for veldig voksne, Flux 2005 – Utgivers omtale: «Boken består av pussige betraktninger fra Mikkel-Emil, som snakker med «mamma» fra han er 4 til han blir 10 år. Mikkel-Emil har tanker om alt fra en tett vask til litt sorg, med mye humor. Formen kan minne om Unni Lindells barnesamtaler, men Mikkel-Emil går mer filosofisk til verks. Dette er en ypperlig gavebok til foreldre, som også kan leses av voksne og barn sammen som utgangspunkt for samtale. Boken inviterer oss alle til å leke litt mer, og ta barn på alvor. Dette er første bok i serien Barna filosoferer. Illustrert.»
Brenifier, Oscar: Motsetningenes filosofi, Cappelen Damm, Oslo 2009 [les vår anmeldelse]
Brenifier, Oscar: 3 bøker for barn i Tenkofil-serien: Hva tenker du om livet?, Hva tenker du om følelser?, Hva tenker du om godt og ondt?, Omnipax, Oslo 2005* [les vår anmeldelse av disse bøkene]
Carroll, Lewis: Alice i Eventyrland, Aschehoug 2002 (les på BUF: Trude Audny Ødegårds artikkel i Bøygen om denne boken)
de Maeyer, Gregie og Vanmechelen, Koen, Juul, Praxis Forlag 1996 – Dette er en fundersom historie om en gutt som blir mobbet, men som finner sine egne måter å takle smerten på. Boken har flotte fotografier av treskulpturer laget av Vanmechelen, og er en oversettelse av en belgisk bok som er blitt til med utgangspunkt i et filosofiprosjekt i Belgia hvor forfatteren og kunstneren reiste rundt i skoleklasser sammen med filosofer. Idéen var å lese fortellingen for barna, deretter filosofere over fortellingen, og til slutt gi barna selv muligheten til å lage skulpturer med medbragte materialer.
Grytten, Frode: Hull & Sønn, illustrert av Marvin Halleraker, Spartacus 2004 – Fabulerende og underfundig billedbok om hullenes betydning! Hva skjer hvis fabrikken som lager hull blir lagt ned? Flotte illustrasjoner. Passer til høytlesning.
Gaarder, Jostein: Sofies verden, Aschehoug 1991
Gaarder, Jostein: Hallo? Er det noen her?, Gyldendal 1996 – Rammefortelling der onkel Joachim skriver brev til Camilla. Han forteller fra barndommen, og de filosofiske spørsmål han stilte den gang blir formidlet i avsnitt med ulike tema. Passer på barnetrinnet.
Hinge, Helle og Juul, Henrik: Brug filosofien, Gyldendal, København 2005 – Lærebok om Sokrates, Platon og Aristoteles for danske ungdomsskoleelever. Boken er farverik, og har mange fotografier og illustrasjoner. Språket i boken er ungdommelig. Til boken hører også et ressurshefte for lærere (resourcebog). Her finnes introduksjoner til stoffet, lærerveiledninger og kopisider.
Lemieux, Michele: Natt-tanker, Gyldendal Tiden 1997 – Hvem er jeg, og hvor kommer vi fra? En jente som ikke får sove om kvelden undrer. Enkelt og minimalistisk, varmt og humoristisk om eksistensielle spørsmål. Passer for hele skolealderen.
Micaelsen, Vera: På månen spiser de kameler – filosofi for barn, Kagge forlag 2005 – Boken handler om de store, eksistensielle spørsmålene i menneskelivet og belyser dem fra flere sider. Hensikten er å få i gang en samtale mellom barna, eller mellom barn og voksne. Micaelsen står selv for illustrasjonene.
Nyhus, Svein: Verden har ingen hjørner, Gyldendal Tiden 1999 – «En stol sitter aldri. Den bare står hele livet.» Tilværelsen sett gjennom et barns øyne uttrykt i bilder og et poetisk språk. Billedbok for de yngste.
Nyhus, Svein: Jeg!, Gyldendal 2004 – Billedbok om å oppdage seg selv, tilværelsen og de nærmeste omgivelser. For barn fra 5 til 10 år.
Osborne, Richard: Filosofi for begynnere, Pax 1995 – Lærebok i filosofi i tegneserieform. Ungdomstrinnet og oppover.
Saint Exupery, Antoine de: Den lille prinsen, Aschehoug 1998 – Klassikeren om flyveren som får motorstopp midt i ørkenen for deretter å møte en liten gutt fra en fremmed planet. Gutten får ham til å se på seg selv og livet med nye øyne.
Schjelderup, Ariane: Filosofi – Sokrates, Platon og Aristoteles, Gyldendal Oslo 2001 – Dette er en bok om antikkens filosofer skrevet for alle ungdommer (og voksne) som er interessert (eller kunne tenkes å bli interessert) i filosofi og filosofiske spørsmål. Boken burde derfor ha et nedslagsfelt også utenfor skolen, f.eks. i konfirmantopplæringen eller som grunnlag for filosofiske samtaler mellom foreldre og barn.
Stoltz, Gerhard: Ingen eier tankene, Eide 1996 – Billedbok om tanken og ettertanken. Hvor kommer tankene fra, og hvor mange kan dele dem? For barn fra 5 til 12 år.
Stoltz, Gerhard: Tiden bor ingensteder, Eide 1993 – Billedbok om begrepet tid. Hva er tid, hvor kommer den fra og hvor skal den? For barn fra 5 til 12 år.
Svatun, Birte (ill. Anders Kaardahl): Rett eller galt, Cappelen Damm, Oslo 2009
Svatun, Birte (ill. Bo Gaustad): Hva er følelser?, Cappelen, Oslo 2007
Weate, Jeremy: En passe stor og litt annerledes reise gjennom filosofihistorien: Jeg tenker, derfor er jeg til (originaltittel: «A young person's guide to philosophy», Damm 1999 – Illustrert bok om de mest kjente filosofene i vår kultur, fra de gamle grekerne til vår tid. Passer som oppslagsbok. For ungdomstrinnet, kan brukes av gode lesere på mellomtrinnet.
Et knippe artikler og bøker på engelsk
- Early Childhood Development and Care, Vol. 107, 1995, Special edition: Young children as Emergent Philosophers
- Fisher, Robert: Teaching Thinking (2nd edition), Continuum, London 2003*
- Fisher, Robert: Teaching Children to Think, Stanley Thornes, London 1991
- Grispino, Joseph A.: Philosophy for Teens: Ideas and Ideals, Third Millennium Publishing, Tempe, Arizona 2005 [utdrag fra boken (pdf, ca. 180 kB) | bokens hjemmeside]
- Hand, Michael, Winstanley, Carrie (ed.): Philosophy in schools, Continuum books 2008 [last ned bokens brosjyre]
- Haynes, Joanna, Children as Philosophers—Learning Through Enquiry and Dialogue in the Primary Classroom, Routledge 2001*
- Isaacs, Susan, Intellectual Growth in Young Children, New York 1931
- Kennedy, David: The Well of Being—Childhood, Subjectivity, and Education, State University of New York Press 2006*
- Law, Stephen: The Philosophy Gym, Review 2003
- Law, Stephen: The Philosophy Files, Dolphin, London 2000
- Law, Stephen: The Outer Limits, Dolphin, London 2003
- Lipman, Matthew, Sharp, Ann: Growing up with Philosophy, Temple University Press, Philadelphia 1978
- Lipman, Matthew: Natasha—Vygotskian dialogues, Teachers College Press, New York 1996
- Lipman, Matthew: Philosophy goes to School, Temple University Press, Philadelphia 1988*
- Lipman, Matthew; Sharp, Ann Margaret; Oscanyan, Frederick: Philosophy in the Classroom, Temple University Press, Philadelphia 1980*
- Lipman, Matthew: Thinking in Education, Cambridge University Press, Cambridge 1991
- Lipman, Matthew (ed.): Thinking, Children and Education, Kendal/Hunt, New York 1990*
- Matthews, Gareth B.: Philosophy and the Young Child, Harvard University Press, Cambridge 1980*
- Matthews, Gareth B.: Dialogues with Children, Harvard University Press 1984
- Matthews, Gareth B.: The Philosophy of Childhood, Harvard University Press 1994*
- Matthews, Gareth B.: Socratic Perplexity and the Nature of Philosophy, Harvard University Press 1999 [les vår anmeldelse av denne boken]
- Nelson, Leonard, Socratic Method and Critical Philosophy: Selected essays, Yale University Press 1949
- Portelli, John P., Reed, Ron: Children, Philosophy and Democracy, Detselig Enterprises, Calgary, Alberta, Canada 1995
- Pritchard, Michael S.: Reasonable children—moral education and moral learning, University Press of Kansas 1996
- Reed, Ron F.: Talking with Children, Arden Press, Denver 1983
- Splitter, Laurence J., Sharp, Ann: Teaching for Better Thinking, Australian Council for Educational Research, Melbourne 1996
- Stanley, Sara: Creating Enquiring Minds, Network Continuum, London 2006
- White, David A.: Philosophy for Kids—40 fun questions that help you wonder ... about everything!, Prufrock Press, New York 2001
- Worley, Peter: The If Machine – Philosohpical Enquiry in the Classrom, Network Continuum, London 2010
- Worley, Peter: The If Odyssey – A Philosophical Journey Through Greek Myth and Storytelling for 8-16-Year-Olds, Bloomsbury Education 2012
Et utvalg artikler og bøker på tysk
- Bencivenga, Ermanno: Spiele mit der Philosophie, Freese Verlag, Berlin 1992
- Brüning, Barbara: Wir entdecken, dass uns Denken Spass macht, ZDP, nr. 1/1984
- Brüning, Barbara: Philosophieren mit sechs-bis achtjährigen Kindern in der ausserschulischen Erziehung, doktorgradsavhandling, Hamburg 1985
- Brüning, Barbara: Philosophieren mit Kindern, i Information Philosophie, Heft 1/1986, s. 48-5O
- Brüning, Barbara: Mit dem Kompass durch der Labyrinth der Welt, Leibniz Bücherwarte 1990*
- Cam, Philip: Zusammen nachdenken – Philosophische Fragestellungen für Kinder und Jugendliche, Verlag an der Ruhr, 1995
- Camhy, Daniela G.: Philosophie für Kinder, i Was Philosophinnen denken, utgitt av H. Bendkowski og Brigitte Weisshaupt, Amman, Zürich 1983
- Camhy, Daniela G. (Hrsg.): Das philosophische Denken von Kindern, Akademia Verlag, St. Augustin 1994
- Englhart: Modelle und Perspektiven der Kinderphilosophie, Agentur Dieck 1997
- Freese, Hans-Ludwig: Kinder sind Philosophen, Quadriga, Berlin 199O
- Freese, Hans-Ludwig: Gedankenreisen, Rororo, Hamburg 1990
- Glatzel, M., Martens, E.: Philosophieren im Unterricht 5 - 1O, Beltz, München 1982
- Heckmann, Gustav: Das sokratische Gespräch – Erfahrungen in philosophischen Hochschulseminaren, Schroedel, Hannover 1981
- Leeuw, Karel, Mostert, Pieter: Philosophieren lehren, Eburon Delft 1988
- Martens, Ekkehardt: Sich im Denken orientieren, Schroedel, Hamburg 1990
- Martens, Ekkehardt: Die Sache des Sokrates, Reclam, Stuttgard 1992
- Martens, Ekkehard, Schreier, Helmut (Hrsg.): Philosophieren mit Schulkindern und Ethik in der Grundschule, Agentur Diech, Heinsburg 1994
- Münnix, Gabriele: Wirklich? Philosophie für Einsteiger, Klett, Leipzig 1996
- Münnix, Gabriele: Nirgendwo? Philosophie für Einsteiger, Klett, Leipzig 1997
- Zoller, Eva: Die kleinen Philosophen, Orelli Füssli Verlag, Zürich 1991
Litteratur innen Critical thinking-bevegelsen
Vi tar også med et utvalg innen det temaområde som går under betegnelsen «critical thinking». Denne tradisjonen vektlegger kanskje først og fremst kognitiv psykologi og logisk-rasjonelle argumentasjonsteknikker, men representerer også perspektiver på sokratisk samtalekunst, åndelighet og veier til et bedre liv.
- Baron, J.B., Sternberg, R.J. (ed): Teaching thinking Skills: Theory and Practice, Freeman, New York 1987
- Buchanan, N.K., Feldhusen, J.F.: Conducting Research and Evaluation in Gifted Education, New York Teachers College Press, Columbia University 1991
- Cam, P. (ed): Thinking Stories 1 & 2 and Teachers Resource Activity Books, Hale and Ironmonger, Sydney 1994
- Chipman, S.F., Segal, J.W., Glaser, R.: Thinking and Learning Skills, Hillsdale, Lawrence Arlbaum, New Jersey 1985
- de Bono, E.: I am right, you are wrong, Penguin, New York 1990
- Edwards, J. (ed): Thinking: International Interdisciplinary Perspectives, Hawker Brownlow, Melbourne 1994
- Evans, C.: Critical thinking and reasoning, Albany, New York 1976
- Evans, G. (ed): Learning and Teaching Cognitive Skills, Acer, Melbourne 1991
- Goleman, D.: Emotional Intelligence, Bloomsbury Publishing, London 1995
- Gronlund, N.E., Linn, R.L.: Measurement and Evaluation in Teaching, Collier Macmillan, New York 1990
- Hammersley, M.: Classroom Ethnography, Milton Keynes, Open University Press, Philadelphia 1990
- Hannaford, C.: Smart Moves, Great Ocean Publishers, Virginia1995
- Langrehr, J.: Becoming a better thinker, Wright Books, Victoria 1995
- Langrehr, J.: Better Questions, Better Thinking, Longman Cheshire, Melbourne 1994
- Lazear, D.: Seven Ways of Knowing, Hawker Brownlow, Victoria 1994
- Marzano, and others (ed), Dimensions of Thinking, ASCD, Virginia 1988
- Nickerson, R.S., Perkins, D.N., Smith, E.E.: The Teaching of Thinking, Lawrence Arlbaum, Hillsdale 1985
- Norris, S., Ennis, R.: Evaluating critical thinking, Mid West Publications, NY 1989
- Paul, R.: Critical Thinking: What every person needs to survive in a rapidly changing world, Hawker Brownlow, Melbourne 1993*
- Sullivan, P., Clarke, D.: Communication in the classroom: The importance of good questioning, Deakin University Press, Melbourne 1991
Anbefalte filosofihistoriske verker
- Birkeland, Olav, Bomann-Larsen, Lene, Jor, Finn E.: Filosofi – et første møte, Gyldendal undervisning, Oslo 2000*
- Skirbekk, Gunnar, Gilje, Nils: Filosofihistorie I og II – innføring i europeisk filosofihistorie med særlig vekt på vitenskapshistorie og politisk filosofi, Universitetsforlaget, 6. utg., Oslo 1996
- Svare, Helge: I Sokrates' fotspor – filosofi- og vitenskapshistorie, Pax forlag, Oslo 1997
- Tollefsen, Torstein, Syse, Henrik. Nicolaysen, Rune F.: Tenkere og ideer, Ad Notam Gyldendal, Oslo 1997*
(* anbefales spesielt)
Annen relevant litteratur
Se også våre bokanmeldelser.
Platon, Sokrates' forsvarstale, Drikkegildet i Athen (Symposion), Faidros
Disse tre platonske dialogene er ikke sære og uforståelige filosofiske avhandlinger. De består tvertimot av levende samtaler med Sokrates som det naturlige midtpunkt. De er alle å regne som standardverker innen verdenslitteraturen. Forsvarstalen er Platons gjengivelse av den talen Sokrates holdt da han sto anklaget for å spotte statens guder og forderve ungdommen. Drikkegildet omhandler et festlig lag hvor det kappes om å holde de gjeveste talene til kjærlighetens pris. I Faidros er det begrepet sjel som undersøkes.
Marcus Aurelius, Til meg selv, Dreyers kulturbibliotek, Oslo 1957
Vi tar også med den gamle romerske keisers selvbetraktninger. Og det gjør vi fordi den er et enestående klassisk eksempel på hvordan visdommens røst noen ganger hever seg med en beundringsverdig klarhet, renhet og enkelthet samtidig som den utstråler suveren myndighet og autoritet – nettopp ikraft av denne klarhet, renhet og enkelhet!
Egil A. Wyller, Sokrates og filosofien i Athen, Spartacus/Andresen & Butenschøn 1994
En glimrende guide til Sokrates! Her belyses Sokrates-skikkelsen, dels ved utdrag fra Platons dialoger og ved henvisning til anekdoter om Sokrates, dels ved filosofiske og idéhistoriske presentasjoner. Boken er tredje bind av ialt tyve i Wyllers «henologiske skriftserie». Denne serie tar sikte på å presentere «trekk ved den gresk-platonske og jødisk-kristne åndstradisjon, dens visdom og innsikt, fra antikken til vår tid» (fra bokens vaskeseddel).
Hall Bjørnstad, Tankebaner – 15 samtaler om det å filosofere i 90-årene, Spartacus, Oslo 1995
Her møter vi 15 kjente og mindre kjente norske filosofer (bl.a. Egil A. Wyller) intervjuet av Bjørnstad. Et hovedspørsmål i alle samtalene er: hva vil det si å filosofere, hva tjener det til og eventuelt hvilke forpliktelser medfører det? Hva har filosofien å gi oss idag? Verdt å merke seg er at Bjørnstad, som står for utvelgelsen av spørsmål og spørsmålsvinklinger, selv ikke har mer filosofiutdannelse enn et grunnfag. Han begrunner dette i forordet ganske enkelt slik: «Kanskje man nettopp bør være ikke-filosof for å kunne stille de store, uhåndterlige og naive spørsmålene?» Boken er en utvidet og omarbeidet versjon av en intervjuserie i Morgenbladet 1994-95.
Birgitte M. Siem, Slapp av litt a – barn om tid, voksne og hverdagsliv, Messel forlag 2005
Utgivers omtale: «Lider barna, eller bekymrer vi oss uten grunn? Etter lang tid med voksendebatt får vi endelig barnas versjon. Er de stressa? Blir dagene for lange og aktivitetene for mange? Eller trives de rett og slett? Slapp av litt'a! gir noen svar. De er ikke entydige – men tankevekkende lesning for engasjerte foreldre. Dette er klar tale fra ærlige barn, verdt å lytte til. Noen voksne – foreldre , bestemødre og pedagoger – bidrar også med refleksjoner som setter barnas utsagn i perspektiv. Boka inneholder også faktainformasjon og kommentarer til virkeligheten vi befinner oss i. Familielivets travle mysterium – kan det løses? Lytter vi til barna blir vi i alle fall litt klokere. Kanskje er det ikke så vanskelig som vi tror?»
Siden opprettet: 2003. Sist endret: 13.02.13 12:31.